דף הבית >> מסע מדע ו >> מסע מדע ו - מיפוי תכנים לספר
 
                                                                             
                                                                               "מסע מדע" ו' – מיפוי תכני הלימוד
                                                                               ערכו: מירה שמח וד"ר שרה קלצ'קו

                                                 מספר שעות מומלץ ללימודי ליבה בנושא "אנרגיה בעולמנו" – 35 שעות
                                               
                                                      מספר שעות מומלץ ללימודי ליבה בנושא "הסביבה" – 42 שעות
 
 
ליבה - בסיס
 
רשות - הרחבה
 
אתגר - העשרה
משך זמן מומלץ, שעות
אנרגיה בעולמנו:
אנרגיה ותופעות בטבע
עמודים 8-6
צורות (סוגים) של אנרגיה
עמודים 10-9
מעברי אנרגיה, עמודים 12-11
מקורות האנרגיה המשמשים את האדם, עמודים 14-13
 
   
 
 
 
 
 
 
 
2
אור כי טוב, עמודים 17-16
מקורות אור טבעיים ומקורות אור מלאכותיים, עמודים 19
האור מתפשט בקוים ישרים,
עמודים 20
 
אור פוגש בחומר, עמוד 22
אור וצל, עמודים 23-22
משימה 2, עמודים 24-23
 
 
 
 
 
מה קורה כשהאור נבלע על-ידי עצמים שונים, עמוד 30
דוד שמש, עמודים 33-32
דוד השמש הוא מערכת, עמוד 36
משימה 10, עמוד 37
ניסוי – משימה 7, עמוד 31
 
אור מוחזר, עמודים 39-38
מה קורה כשאור מוחזר ממשטחים חלקים? עמ 39
משימה 11, עמודים 41-40 סעיף ב
מה קורה כשעומדים מול המראה? עמוד 41
משימה 12, עמוד 43
 
שימושים בהחזרת אור באמצעות מראות,
עמודים 47-45
 
אור שנשבר, עמודים 51-48
שימושים בעדשות, 57-53
כיצד אנחנו רואים?  עמודים 60-58
משימה 17, עמוד 60
 
אנרגיית אור – בסיס לחיים,
עמודים 71-70
שאלות לסיכום ולחזרה – בהתאם לנלמד, עמודים 72-71
 
 
 
משימה 1: האם האור נע בקוים ישרים? עמוד 21
 
דיון בכיתה, עמודים 25-24
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ניסוי – משימה 8, משימה 9, עמודים 36-33
 
 
 
 
 
 
 
 
משימה 13, עמוד 44
משימה 14,  עמודים 46
 
 
 
 
משימה 16, עמוד 57
אור וצבעים, עמוד 67-61
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
צל מלא וצל חלקי,
עמודים 26-25
שימושים בצל:
משימה 4, 5, 6
שעון שמש, עמוד 29,
משימה 6
הצל באמנות, עמודים 30-26
 
 
 
 
 
 
 
 
 
משימה 11, סעיף א
עמוד 40
 
 
 
 
 
 
האור הבלתי נראה ושימושיו,
עמודים 70-68
 
1/2
1/2
 
1
 
 
1
1/2
 
 
 
 
 
 
1
1
 
 
2-1
1
 
2-1
1/2
 
 
 
 
1
 
1
 
 
 
2
 
קולות, רעשים וצלילים, 
עמודים 79-74
 
כיצד אנחנו שומעים קולות?
עמודים 82-81
תכונות של הקול, עמוד 83
עוצמת הקול, עמודים 87-86
משימה 4, עמודים 89-88
 
 
גורמים המשפיעים על התפשטות הקול, עמודים            94-93
 
טכנולוגיה וקול, עמודים          97-96
 
 
 
דיון בכיתה,  עמודים 81-80
 
 
 
 
דיון בכיתה, עמודים 88-87
 
 
 
תנאי השמיעה באולמות קונצרטים, עמוד 94
שימושים טכנולוגיים בהדים, עמוד 98
 
הרעש מזיק לבריאותנו,
עמוד 104-100
 
 
 
 
 
 
 
גובה הקול, עמוד 86-83
כיצד אנחנו משמיעים קולות? עמודים 92-90
 
 
 
 
שימושים רפואיים בקול על-שמעי, עמודים         100-99
 
 
2
 
1
 
2
 
 
 
 
 
 
1
 
 
1
 
 
תופעות בחשמל ובמגנטיות, 
עמודים 107-105
מגנטים ומגנטיות, עמודים 112-109
 
מגנטיות וחשמל (פתיחה),
עמוד 115
הקשר בין חשמל למגנטיות,
עמודים 117-116
משימה 4, עמודים 119-118
השראה אלקטרומגנטית,
עמודים 121-120
 
הפקת אנרגיה חשמלית בתחנת הכוח, עמודים 127-124
הפקת אנרגיה חשמלית באמצעות מקורות אנרגיה חלופיים, עמודים 135-129
תחנת הכוח היא מערכת,
עמודים 136-135
 
 
 
 
בשביל מה אנחנו צריכים אנרגיה חשמלית? 
עמודים 148-144
 
כמה אנרגיה חשמלית אנחנו צורכים? עמודים 153-149 
 
ברק בשמים, עמוד 108
משימה 3, עמוד 113
 
 
 
 
 
הקשר בין מטען חשמלי לזרם חשמלי, 
עמודים 116-115
 
כיצד מפיקים אנרגיה חשמלית? עמודים 123-122
 
 
 
 
 
הפקת אנרגיה חשמלית בתחנות הכוח בישראל עמודים 139-137
משימה 11, עמוד 139
משימה 12, עמוד 141
 
 
 
משימה 18, עמוד 154
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
הפקת אנרגיה חשמלית בישראל, עמודים 141-140
כמה אנרגיה חשמלית מפיקים בתחנות הכוח בישראל, עמוד 142
משימה 13, עמוד 143
 
1
 
 
4
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
1
 
1
 
 
 
1
 
 
 
1
 
 
יוצאים למסע להכרת סביבות חיים, עמוד 156
מאפייני חיים , עמוד 157
צורכי הקיום של היצורים החיים, עמודים 160-159
 
היכן חיים היצורים החיים? משימה 4, עמודים 164-163
 
 
 
משימה 1, עמוד 158
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2
 
 
 
 
1
 
היצורים החיים יוצרים תקשורת עם הסביבה, עמוד 165
גירויים שהצמחים קולטים מהסביבה, עמוד 167-166
גירויים שבעלי החיים קולטים מהסביבה, עמוד 169
השפעת השינויים באורך היום על בעלי החיים, עמוד 170
 
 
משימה 5, עמודים           168-167
 
   
 
2
 
1/2
 
1/2
 
 
החושים של בעלי החיים,
עמודים 178-171
החושים של היונקים,
עמודים 177-172
 
 
 
משימה 8, עמודים 184-183 - לבחור שאלות בהתאם לחושים שיילמדו בכיתה.
החושים של העופות,
עמודים 179-178
החושים של זוחלים,
עמוד 180
החושים של דו חיים,
עמוד 181
חושים של חרקים,
עמוד 182
כיצד פועלים החושים במים? עמוד 183
  4
תנאי הסביבה, אקלים ומזג האוויר, עמודים 188-185
האקלים יוצר מגוון של סביבות חיים, עמודים 190-189
 
משימה 11, עמוד 188
 
משימה 12, עמוד 191
  2
 
1
 
סביבות חיים על פני כדור הארץ, 
המדבר, עמודים 194-192
לצמוח במדבר, עמודים 200-195
משימה 4: שאלות 3-1 , עמוד 201
משימה 5 , עמודים 206-204
 
לחיות במדבר: התאמות בעלי חיים לתנאי המדבר,
עמודים 203-202
קשרי הזנה במדבר, 
עמודים 214-208
 
 
 
משימה 4: שאלות 5-4 , עמוד 201
 
 
 
 
משימה 6, עמודים          207-206
 
 
 
 
 
משימה 4: שאלה 6, עמוד 201
 
 
 
 
 
 
 
 
1
2
 
 
 
 
3
 
 
3
 
*החורש, עמודים 257-240
או
*יער גשם טרופי (ג'ונגל),
עמודים 239-215
 
  *יער גשם טרופי (ג'ונגל),
עמודים 239-215
או *החורש, עמודים  257-240
הערה:
הנושא של  יחסי גומלין מוצג לראשונה ובהעמקה ביער הגשם, ואם בוחרים בחורש צריך להציג את העניין מעמוד 224.
11-9
[1 לכל משימה]
סביבות חיים של מים,
עמודים 275-258
 
    3 מאפיינים
2-1 התאמת צמחים
2-1
התאמות בע"ח
עופות המים: התאמות,יחסי גומלין עם הצמחים,
עמודים 284-276,
מארג המזון באגם,
מארג המזון בכנרת, 
השפעות האדם על הכנרת,
    3-2
 
 
2-1
1
הסביבה היא מערכת, 
עמודים 286-285
המרכיבים החיים מותאמים לסביבה, עמודים 288-287
הסביבה משתנה כל הזמן,
עמודים, 290-289
הסביבה והתערבות האדם
עמודים 294-291
 
    2-1
 
2-1
 
1
 
2-1